סימפוזיון "חידושים במשפט הציבורי" – הקדמה / נטע נדיב

הסימפוזיון שלפניכם עוסק במגוון חידושים במשפט הציבורי. הדברים נאמרו בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל, במושב שהוקדש לחידושי שנת המשפט 2023.

בסימפוזיון זה כינסנו חמש רשימות המתבוננות בחידושים שונים. סקירת החידושים שהביאה עימה שנת המשפט הציבורי עוסקת בהיבטים מגוונים. רשימה אחת עוסקת בבג"ץ הסבירות וחדשנותו.[1] מהמושגיות המשפטית בעניין ה'סבירות' תעבור הרשימה השנייה לעסוק במושג 'ערכיה של מדינת ישראל'. שתי רשימות שנוספות יבחנו את האיזונים בין זכויות וערכים – שתיהן על חופש הביטוי בעתות מלחמה. רשימה נוספת תבקש לבחון איזון בהקשר נוסף של דיני המס, תוך זיהוי שימוש במגמות של המשפט הציבורי והתאמה אליו.

פסק דין בנושא הסבירות הוא הבולט באירועי המשפט הציבורי בשנה זו. לצד התפתחות המשפט הציבורי ויצירתן של דוקטרינות משפטיות שונות,  יש השואלים האם יש בפסק הדין חידוש משפטי שעשוי להשפיע על המשפט הציבורי או שמא רק חידוד דוקטרינות קיימות. הרשימה המוצעת בסימפוזיון מציעה ניתוח של פסק הדין מנקודת מבט שאינה ממצה את כלל היבטי הניתוח של פסק הדין, אך מציעה הסתכלות ייחודית על שאלת החדשנות של פסק הדין: האם כצעקתו?

שימוש במושגים, המזוהים כמושגי שסתום, במערכת משפטית המבקשת לייצר וודאות, מעלים קושי, כך ניתן להתייחס למושג 'סבירות' אך גם למושגים אחרים במשפט. רשימה נוספת מבקשת לבחון את המושג 'ערכיה של מדינת ישראל', לו מקום של כבוד במשפט הציבורי כחלק מתורת המשפט החוקתית בישראל. רשימה ב זו תבקש להראות, בין היתר באמצעות סקירת פסיקה מהעת האחרונה, כיצד בתי המשפט נמנעים מלצקת תוכן לתוך מושג זה, שביקש המחוקק להתבסס עליו, וכך אינם מעניקים לדרישה החוקתית פרשנות קונקרטית. 

אך שנה זו שהוציאה תחת ידה את פסק הדין בעניין הסבירות, ועיסוק בערכיה של המדינה, התמודדה גם עם זירה פוליטית מדינית מורכבת, הכוללת מלחמה. בעתות חרום, נדרש המשפט לעסוק בהיבטים של חופש הביטוי, כזכות חוקתית, ובעיקר חירות הביטוי של המיעוט הערבי, בדרכים שונות. שתי רשימות יעסקו בהיבט זו של חופש הביטוי. הראשונה עוסקת בפסק הדין בעניין חד"ש, ועל מחויבותו של בית המשפט העליון להגנה על זכויות חוקתיות, בעיקר אלו של המיעוט הערבי, והשנייה, על סוגיית חופש הביטוי של סטודנטים מהאוכלוסייה הערבית במסגרת אוניברסיטאות ומכללות.

האיזון הנדרש בין זכויות ובין אינטרסים שונים, הנבחן בשתי הרשימות העוסקות בחופש הביטוי, אינו מלאכה הייחודית רק לנושא זה. כך, מבקשת רשימה נוספת להדגיש כיצד איזונים שונים בין ערכים מתנגשים, מביאים לרוב לנסיגה מערך חשוב – הוא גבייה של מס אמת. הרשימה מתייחסת גם להיבטים של לשון החוק ושל פרשנות דיני המס, כשהטיעון ברשימה הוא שניתן לזהות שיח ציבורי בתוך דיני המיסים על אף שלא תמיד מדובר במערכות משפטיות בעלות שיקולים דומים.

קריאה מהנה!


נטע נדיב היא ד"ר למשפטים, אוניברסיטת רייכמן, מזכ"לית העמותה למשפט ציבורי בישראל.


אזכור מוצע: נטע נדיב "סימפוזיון 'חידושים במשפט הציבורי' – הקדמה" ICON-S-IL Blog‏ (27.6.2024).


[1] רשימה זו כבר פורסמה, במקביל, בסימפוזיון שהוקדש לבג"ץ הסבירות. ראו נדיב מרדכי "איך צריך להבין את בג"ץ הסבירות: חמישה סיפורים סוציו-פוליטיים" ICON-S-IL Blog‏ (15.4.2024).  

כתיבת תגובה

בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑