​קול קורא להגשת הצעות לסימפוזיון: הסדרת המשפט המנהלי בחקיקה – על פרשת דרכים

בשנים האחרונות, משפטנים בפרקטיקה ובאקדמיה, כמו גם אנשי ציבור, העלו רעיונות רבים לשינוי ולתיקון היבטים שונים של המשפט המנהלי. לדוגמה: תיקון או ביטול עילות התערבות ספציפיות, שינוי נקודת המוצא בשאלת השפיטות של סוגיות מסוימות, הפיכתו של המשפט המנהלי ליותר הקשרי,  או התאמתו של המשפט המנהלי למציאות המשתנה (למשל, בכל הקשור לגלובליזציה, השימוש הגובר בבינה המלאכותית, מגמות הפרטתם של שירותים ציבוריים, הקשר המתהדק בין המשפט החוקתי למנהלי ועוד).

עד כה התקדם והתפתח המשפט המנהלי הישראלי בעיקר באמצעות פסיקות בתי המשפט, בשיטת "המשפט המקובל", בעוד שהיבטים מצומצמים ביותר שלו הוסדרו בחקיקה. יחד עם זאת, על פני הדברים, חלק משמעותי מכללי המשפט המנהלי, כמו גם חלק מן השינויים המוצעים לגביו, מתאימים מבחינת תוכנם לביצוע בחקיקה. על רקע זה בולט תזכיר חוק סדרי מינהל, שפורסם בשנת 2014 על ידי משרד המשפטים, וביקש לערוך קודיפיקציה מקיפה במשפט המנהלי, אך לא קודם מאז. בצד הצעה זו, עולים מעת לעת גם רעיונות להסדרת היבטים מקומיים ומגודרים יותר של המשפט המנהלי בחקיקה ראשית.

נושא זה נידון לאחרונה בשולחן עגול שנערך במסגרת ועידת "בדלתיים פתוחות" של משרד המשפטים, בהנחיית המשנה ליועצת המשפטית לממשלה למשפט ציבורי-מנהלי, ד"ר גיל לימון, וכעת מבקשת המחלקה למשפט ציבורי-מנהלי בייעוץ וחקיקה להרחיב ולהעמיק את השיח עם הציבור אודות האפשרות לקדם את המשפט המנהלי הישראלי, או חלקים ממנו, על דרך של חקיקה.

לשם כך, המחלקה למשפט ציבורי-מנהלי בייעוץ וחקיקה ובלוג ICON-S ישראל מזמינים את הציבור להציע הצעות לרשימות קצרות (באורך 1,000 עד 2,000 מילים) שיפורסמו בבלוג במסגרת סימפוזיון בנושא: הסדרת המשפט המנהלי בחקיקה – על פרשת דרכים. בנוסף לעורכת הבלוג, שני שניצר, יערכו את הסימפוזיון ד"ר עמרי בן-צבי ועו"ד שרה גולד מהמחלקה למשפט ציבורי-מנהלי בייעוץ וחקיקה.

ניתן להציע הצעות אשר מתכתבות עם נושא הסימפוזיון בצורות מגוונות, למשל על ידי בחינה דוקטרינרית, היסטורית, תיאורטית, משווה וכד'. לשם הדוגמה, ההצעות יכולות להתייחס לשאלות הבאות:

1.       האם נכון להסדיר את המשפט המנהלי (כולו או חלקו) בחקיקה, או שמא נכון להשאיר את קידום המשפט המנהלי להתפתחות בסגנון "המשפט המקובל"?

2.       האם נכון להתמקד בהיבט מסוים מהמשפט המנהלי שמתאים באופן מיוחד להסדרה בחקיקה בעת הזו, ואם כן – מדוע? איזה תחום? ומה נכון לכלול בהסדרה זו מבחינת הדין המהותי, וביחס לפסיקה הנוהגת בהיבט זה של המשפט המנהלי עד כה?

3.       האם וכיצד הסדרת המשפט המנהלי בחקיקה תתרום להתמודדות עם האתגרים שעומדים בפני המשפט המנהלי, או לתיקון בעיות או כשלים שקיימים היום במשפט המנהלי?

ההצעות תיבחנה על ידי העורכים והמתאימות יורחבו לרשימות שתתפרסמנה בסימפוזיון.

את ההצעות (עד 250 מילים) יש לשלוח לכתובת SaraGo@justice.gov.il עד לתאריך 25.8.2022.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com. ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: